fredag 4 maj 2012

Dra i spakar

Det är lätt att dra för mycket i spakarna när man konverterar till svartvitt. Till landskap och utsnitt ur skogen drar jag gärna upp kontrasten en del och i mera abstrakta har jag gärna riktigt mustig svärta, men när det gäller tex bilder som den ovan blir det strax knepigare. Ett visst sting vill man ju ha men inte så mycket så det blir på gränsen till onaturligt.
Jag har egentligen bara fotograferat landskap med svartvit film, aldrig fåglar så jag har svårt att relatera till det riktiga mörkrummet  när det gäller djur.
Sen när man suttit en god stund och redigerat så blir iallafall jag "bildblind" och snart vet jag inte alls hur jag skall ha bilden.

EDIT 5.5
Tog Tillbaka frågan, idag ser bilden bra ut i mina ögon. Skulle kanske till och med klara av lite mera svärta för att riktigt poppa.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar